Przejdź do głównej zawartości

Co szkoła może zaproponować swoim uczniom jako alternatywę dla „marnowania czasu przy komputerze” – cóż się sprawdza?

TURYSTYKA

Jak zawsze, od przeszło stu lat – turystyka. Ale nie ta autokarowa: od hotelu do hotelu, z obowiązkową w wielu szkołach „pielgrzymką” do współczesnej europejskiej „Mekki” – czyli siedziby Unii Europejskiej w Brukseli! Po co?

  • Tylko ta turystyka prawdziwa: z plecakiem po szlakach naszych Parków Narodowych i do naszych historycznych miejsc – najważniejszych i najpiękniejszych zabytków naszej historii. Z wieczorami przy ognisku i z nocami pod namiotem na leśnych biwakach. Turystyka udokumentowana coraz wyższymi stopniami odznak Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego: Pieszej, Górskiej, Kajakowej, Rowerowej itp.
  • Ale również turystyka naukowa: „wyprawy” badawcze: geograficzne, biologiczne, historyczne, a także poznawanie wystaw muzealnych i zabytków w zakresie historii sztuki.

HARCERSTWO

Dla bardziej ambitnych – zastępy harcerskie. To nie tylko turystyka, to również szkolenie w wielu ważnych dziedzinach, to przygoda i – w potrzebie – służba, a przede wszystkim trud świadomego kształtowania własnej postawy poprzez próby kolejnych stopni harcerskich wprowadzających młodego człowieka w dorosłe życie.

A przy okazji:

PRZYSPOSOBIENIE WOJSKOWE – HARCERSKI KORPUS KADETÓW

Już od połowy XVIII w. szkoły kadetów, czyli wojskowe szkoły dla  uczniów od 12 roku życia, zaliczane były do najbardziej elitarnych szkół dla dzieci z tzw. “dobrych domów”. Zainicjowane początkowo w ramach organizacji harcerskiej Collegium Gostynianum od początku swego istnienia miało bliski kontakt z wojskiem: czy to w formie szkolnej sekcji przysposobienia wojskowego, czy też – w latach1999 – 2003 w formie programu szkoły wojskowej działającej w ramach projektu Ministra Obrony Narodowej. Po r. 2003 przywrócono działalność sekcji p.w., inicjując następnie program o nazwie Harcerski Korpus Kadetów. Odpowiadając na zgłaszane zapotrzebowanie Dyrekcja Collegium postanowiła, poza sekcją licealną, powołać od 1. września 2012 r. pierwszą w Kraju, sekcję (odpowiednik klasy) kadecką gimnazjalną, o profilu harcersko-wojskowym. Program wychowawczy sekcji jest realizowany metodą harcerską. Program dydaktyczny, poza pełnym programem szkolnym klas od 6. do 8. szkoły podst. oraz programem licealnym, obejmie zajęcia rozszerzone z przysposobienia wojskowego takie jak musztra i etykieta wojskowa, terenoznawstwo, strzelectwo, atletyka terenowa, łączność, p. pomoc przedmedyczna, taktyka.

ŻYWE SŁOWO

Młodzi ludzie odkrywają radość publicznego zaprezentowania się poprzez interpretację wygłaszanego tekstu i grę sceniczną. Po ciekawych doświadczeniach ambitnych prezentacji szkolnego teatru „Al Fine” proponujemy naszym uczniom zespół żywego słowa – to trudna sztuka zagrania głównie słowem, albo jedynie słowem.

PLASTYKA

Tym, który swoje postrzeganie świata i twórczy niepokój własnych myśli pragną wyrazić obrazem proponujemy koło plastyczne pozwalające na doświadczenie różnych technik i form ekspresji.